crazys666

Direktlänk till inlägg 31 augusti 2015

Fuck Endo!

Av Sarah - 31 augusti 2015 16:05

Många förstår inte hur det är att leva med Endometrios. 

Dom förstår inte att situationen kan förändras på några sekunder.

Att man kan gå från att må prima till att stå dubbelvikt och hyperventilera av smärta.

Det går inte att kontrollera värken och bestämma när eller om den ska komma.


 

Flera gånger har jag fått höra: men det är ju bara lite extra mensvärk som bara varar en vecka.

Om det ändå bara hade varat en vecka...

 

Har jag tur så har jag "bara" värk 3 av 4veckor i månaden.

Har jag tur så kan jag kontrollera och ignorera värken så pass mycket att jag slipper ta värktabletter som jag blir dåsig av.

Har jag tur så hjälper tabletterna.

Har jag tur så kan jag gå en hel dag utan att få värk.

Har jag tur så kan jag göra normala saker som vanliga människor gör.

 

Tex som att bära 2 vanliga matkassar till eller från bilen. Eller att bära en tvättkorg ut på tomten för att hänga tvätt. Har jag tur kan jag flytta en sopsäck eller kartong 2m utan att det hugger till i magen och jag blir precis kallsvettig och blir liggande i smärtor som varar allt från 30min till resten av dagen. Om jag stressar mycket och är uppe i varv är det dömt att misslyckas då kommer värken. 

 

Jag vet inte hur många gånger jag stått lutad över handfatet (på jobbet) kallsvettig och svimfärdig samtidigt som jag försökt andas lugnt o intala mig själv jag fixar det här! Håll ut det släpper snart jag fixar det här!

Jag vet inte heller hur många gånger jag brytit ihop och gråtit och jag hör mig själv säga jag fixar INTE det här. När jag inser att värken inte släpper utan fortsätter lika intensivt. 

I nästa stund sätter jag mig i fosterställning på golvet och försöker ta mig igenom värken så pass mycket så att jag kan resa mig upp och hämta värktabletter.

 

Det känns ungefär som att någon sätter en kniv i magen på en och vridit om den. 

Det går omöjligt att hålla sig upprätt när det är som värst.

Det går inte att låtsas som ingenting. 

 

Om det ändå "bara" hade varit mensvärk då hade jag varit evigt tacksam! 

 


 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sarah - 27 december 2017 15:58

Det talas om att Sverige är ett fritt land där man har rätt till sin egna åsikt. Man har rätt att själv välja vem man umgås med och vad man tycker och tänker om folk. Man behöver inte tycka om alla och man behöver inte umgås med folk som utnyttja...

Av Sarah - 9 februari 2017 16:11

Den senaste tiden har vi märkt att Emelie ljuger betydligt mer än tidigare. Vi har pratat om det säkert 100gånger senaste året att alltid hålla sig till sanningen. Men det märks väldigt väl när Emelie umgåtts med fel personer. Hon har en del &r...

Av Sarah - 15 januari 2017 00:00

Det blev ingen fika! Tack och lov!! Det var väl lika bra det egentligen. Varken jag eller någon av de andra i familjen här hemma är väl egentligen ledsna eller förvånade över att hon inte dök upp… Jag tror egentligen att Alex vet om att ho...

Av Sarah - 5 januari 2017 21:46

Mattias vara nere på möte med HVB hemmet igår. Det gick väl inte så värst bra från vad jag förstod då han kom hem efter en stund. Tydligen riskerar Alexandra att bli avstängd från skolan efter att ha gett sig på en annan elev. Själv är jag inte...

Av Sarah - 2 december 2016 15:15

Eftersom det är så många diskussioner angående mig och Alexandra och vårt "bråk" som vi har eller kanske man ska kalla det att jag har satt ner foten och inte accepterar hennes beteende längre. Jag köper inte hennes sätt, lögner eller snyfthistorie...

Ovido - Quiz & Flashcards